Sivut

12 syyskuuta 2012

Webbsidor

Uppgift 1

Bekanta dig med följande webbsidor: mercedes-benz.se, felix.se, toolstore.se, melloyello.se.

1.Vilka funktioner har dessa fyra företag valt att lägga på sina hemsidor?
Kontaktuppgifter, gallerier med bilder, kataloger och priser.

2.Vilka skäl tror du företagen haft när de valt funktioner för sin hemsida?
Få sidan att se ut som kvalité, och endast skriva fakta, eftersom produkterna inte är såna som du handlar via nätet.

Uppgift 2

DesignCity är en inredningskedja med butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö. Kedjan har specialiserat sig på exklusiva tillbehör för hemmet. Butikerna säljer allt från tavlor och spotlights till snygga handdukshållare, korkskruvar och espressobryggare. Ägaren Alex Martin har hört att det finns en nätbutik som marknadsför nästan samma sortiment som DesignCity säljer. Detta ororar Alex.

1.Alex överväger att satsa på en hemsida. Vilka funktioner förslår du att DesignCity ska satsa på?
Utseendet är hemsidans A och O, om inte hemsidan ser bra ut, litar inte kunden på dig, och väljer en annan inredningskedja. Han kan också ha ett litet bild galleri på platser han inrett, bra med info osv.

2.Vilka fördelar skulle en hemsida med näthandelsfunktion ge DesignCity i deras konkurrens med de rena nätbutikerna?

Butik?