Vilken är kundgruppen?
En nätbutik kan i princip nås av alla som har tillgång till internet. Små butiker kanske inte har förberett så att de kan sälja till alla världsdelar. Besök Zoovillages och Amazons hemsidor.1.Vilka är företagets kundgrupper? Beskriv respektive kundgrupp.
Zoovillage är för ungdomar. Amazon säljer mycket olika saker, så de har en bred kundgrupp.
2.Man kan antingen ha en nätbutik som vänder sig till köpare i alla länder eller så kan man anpassa sin hemsida så att man gör en sida för varje land, t.ex. på en på svenska, en på danska och en på franska osv. Ta reda på hur Zoovillage och Amazon har gjort.
Zoovillage har så att man kan välja sitt lande men att det står endå sen på engelska. När man väljer ett land så ändras valutan, det är säkert därför man kan ändra det.
Amazon har bara Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och England att välja mellan, men när man väljer ett språk så kommer all text på det språket. Det är en positiv sak.
Nätbutik för cykelintresserade
Kedjan är namnet på en klubb för cykelmotionärer och cykelintresserade. Klubben vänder sig till personer som utövar långfärdscykling inom Sverige och utomlands. Föreningens ordförande Fredrik har länge funderat på att erbjuda begagnade cyklar till försäljning på klubbens hemsida. Fredrik tänker sig att enskilda medlemmar skall kunna annonsera ut sina cyklar och/eller cykeltillbehör.1.Fredrik har tagit fram två alternativa butikslösningar. Vilket av dessa alternativ tycker du att Kedjan skall använda?
- Kunden ser cykeln på hemsidan. Blir han intresserad sänder han e-post direkt till säljaren.
- Varan läggs till ett varuregister och får fast pris. Kunden kan beställa cykeln direkt på Kedjans hemsida. Blir det ett köp får Kedjan en plocklista där de aktuella cyklarna eller tillbehören ingår. Detta förutsätter att säljarna överlämnat sina varor till klubben och att klubben lagerhåller dem.
2.Eftersom klubbens medlemmar vill sälja till ett så bra pris som möjligt är det viktigt att hemsidan når rätt kundgrupp. Hur ska Kedjan göra för att hemsidan ska bli allmänt känd bland intresserade?
Jag tror att det är lätt att få cyklister intresserade eftersom det är deras hobby och om de söker t.ex en cykel så är det en stor möjlighet att de hittar den här butiken. Man kan också göra reklam på t.ex favvebook eller på någon annan butik om man kan komma överräns om det.
3.Ett alternativ man diskuterat är att göra klubbens hemsida till en portal för cykelintressreade. Ge klubben några förslag på vad en sådan portal kan innehålla.
Där skulle kunna finnas om nya cyklar, hobbyn , diskussions forum, användarnas bloggar, pris jämförelser mm. Allt som skulle kunna göra kunden inresserad.