Sivut

12 syyskuuta 2012

Distansförsäljning


1. Vilka olika typer av distansföräljning finns det?
- telefonförsäljning, nätbutik, bästella med blankett

2.Vad skall finnas med på en beställningsbekräftelse?
- Produktens huvudsakliga egenskaper, produktens pris, leveranskostnader och betalningsvillkor, erbjudandets giltighetstid, information om hur ångerrätten kan utövas, företagets kontaktuppgifter där kunden bl.a. kan göra en reklamation, information om garantivillkor och tillgängliga service- och reparationstjänster, den minimitid avtalet är i kraft när det är fråga om en produkt som levereras upprepade gånger, villkoren för uppsägning av avtalet, om avtalet gäller tills vidare eller en längre tid än ett år, ostnader för användning av medel för distanskommunikation (post-, telefon-, nät- eller tv- avgifter) om kunden debiteras dessa utöver grundpriset

3.När får kunden ångra en beställning?
- Majoriteten av distansförsäljningsprodukter har 14 dagars ångerätt inom vilken du kan ångra köpet utan någon speciell anledning.

4.Vilka undantag finns det till 14 dagars ångerrätten?
- om den är på erbjudande, rea eller är en väldigt stor vara.

5.Vem betalar kostnaderna om kunden vill returnera en vara?
- Företaget som skickat din vara