- Vilka olika typer av distansföräljning finns det?
- Vad skall finnas med på en beställningsbekräftelse?
- När får kunden ångra en beställning?
- Vilka undantag finns det till 14 dagars ångerrätten?
- Vem betalar kostnaderna om kunden vill returnera en vara?
Svar:
- Webb, post och telefon
- produktens huvudsakliga egenskaper
- produktens pris, leveranskostnader och betalningsvillkor
- erbjudandets giltighetstid
- information om hur ångerrätten kan utövas
- företagets kontaktuppgifter där kunden bl.a. kan göra en reklamation
- information om garantivillkor och tillgängliga service- och reparationstjänster
- den minimitid avtalet är i kraft när det är fråga om en produkt som levereras upprepade gånger
- villkoren för uppsägning av avtalet, om avtalet gäller tills vidare eller en längre tid än ett år
- kostnader för användning av medel för distanskommunikation (post-, telefon-, nät- eller tv- avgifter) om kunden debiteras dessa utöver grundpriset
- Det flesta av distansförsäljningsprodukter har 14 dagars ångerätt inom vilken du kan ångra köpet utan anledning. Alla produkter har inte ångerrätt och ångerrätten varierar från land till land, så det lönar sig att alltid läsa avtalsvillkoren noga. Du kan undersöka och prova en distansförsäljningsvara på motsvarande sätt i butiken utan att förlora din ångerrätt. Du kan till exempel öppna förpackningen och läsa bruksanvisningen. Det år också tillåtet att prova skor och kläder. Företaget kan inte neka ångerätt för att förpackningen är bruten.Det är skillnad på att använda och att prova varan. Man förlorar sin ångerrätt om man tar varan i bruk.
- Ångerrätten för varor gäller inte bl.a.:
- cd- eller dvd-skivor med bruten försegling
- måttbeställda varor
- tidningar och tidskrifter, om de inte har sålts via telefon på försäljarens initiativ
- varor som snabbt kan försämras eller föråldras
- enstaka leveranser av dagligvaror till hemmet
- tjänster med elektronisk leverans som med samtycke av köparen påbörjats innan ångerfristen löpt ut och där kunden genom beställningsbekräftelsen upplysts om att ångerrätten saknas (t.ex. mobila innehållstjänster, betal-tv-tjänster samt telefon- och bredbandsabonnemang). Det vill säga att ångerfristen upphör då till exempel ett abonnemang har kopplats och öppnats.
- inkvarterings-, transport- och fritidstjänster som är bokade till en viss tidpunkt (t.ex. hyra av en stuga, beställning av konsert- eller flygbiljetter). Det lönar sig att kontrollera ångerfristen för dessa tjänster i avtalsvillkoren.
- vadhållnings- och lottdragningstjänster
- Företaget svarar för
kostnaderna för returen av en vara köpt via distansförsäljning om varan
kan återsändas på sedvanligt sätt per post. Om returen är bunden med
kostnader måste företaget återbetala kunden förutom köpesumman även
sedvanliga leverans- och returkostnader.
Om returen exempelvis på grund av sin vikt eller sina dimensioner kräver särtransport, kan företaget kräva konsumenten att betala återsändningskostnaderna. Detta måste nämnas redan i avtalsvillkoren.
Ångerrätten för tjänster gäller inte bl.a.: